Dada na cestách - Autom po Slovinsku - Z hôr do mesta

Ahojte,

ako aj minulý rok, aj tento, sme si vybrali letnú dovolenku až na konci leta. Už odkedy sme kúpili nové (síce jazdené ale nové) auto, bolo nám jasné, že si dáme párdňový výlet na prevetranie jeho kolies. Ja potrebujem na dovolenke aspoň trošku mora a môj drahý zase zaujímavosti, pamiatky, hory alebo prírodu. Ani to dlho netrvalo a padla voľba na Slovinsko. O tom, že sme vybrali dobre, nie je pochýb. Veď pozrite sami.

VRŠIČ

Nabalili sme kufor, autochladničku a skoro ráno sme vyrazili na cestu, aby sme sa vyhli zápcham cez Rakúsko. Cesta trvala približne 5 hodín, kým sme dorazili na prvé miesto. Začali sme netradične, kopcami. Prvou našou zastávkou bol horský priesmyk Vršič. Po ceste plnej zákrut, (sú dokonca očíslované) sme sa zastavili u Ruskej kaplnky (Ruska Kapelica), ktorá tu stojí na pamiatku ruských vojakov, ktorých tu zavalila lavína. Napriek smutnej spomienke, táto stavba zahalená stromami vyzerá ako z rozprávky. Po ďalších zákrutách sme sa pristavili na mieste, kde stáli stovky malých kamenných skladačiek, až sme prišli na vrchol priesmyku (1611 m n. m.), kde sme si vychutnali okrem svačinky aj dych vyrážajúci výhľad.

BLED

Po ubytovaní sa na farme (aj kohút aj kravička boli) bola na rade prechádzka okolo jazera Bled. Nečakala som, že ma to tak uchváti, ale priezračne čistá, modrá voda v jazere, sa u nás len tak nevidí. Okrem toho sa nad jazerom pýšil Bledský hrad a v jeho strede ostrovček s kostolíkom. Trošku sa nám zmrákalo, takže sme si odpustili člnkovanie a rozhodli sme sa jazero obísť dokola. Túto prechádzku si užijú aj menej zapálení turisti, pretože popri jazeru si môžete pomaly každých 10 minút odskočiť na kávičku, obed alebo koláčik. Aj my sme sa na chvíľku schovali pred dažďom a ochutnali Bledskú krémnu rezinu alebo inak náš krémeš.

Tričko - Kik, šortky - F and F, kabelka - CA

VINTGAR

Ďalší deň sme si skôr privstali, aby sme sa čím skôr dostali k vodopádom Vintgar. Popri priezračnej rieke sme sa kochali krásou rannej prírody. Približne trištvrte hodinovou prechádzkou (v závislosti od počtu fotiek, ktoré spravíte) drevenými mostíkmi a lesnými, kamenistými chodníkmi sa dostanete až k vodopádu Gorge, odtiaľ je to už len kúsok k väčšiemu vodopádu Šum. Odporúčam sem ísť skoro ráno, pretože cestou naspäť sme narážali na čoraz viac ľudí. Takto si užijete pokoj tohto miesta bez návalu ľudí. Okrem toho, vám ráno atmosféru môže dotvoriť aj opar nad vodnou hladinou, rovnako ako nám.

BOHINJ

Po ceste do hlavného mesta, sme si spravili malú, no zato nenahraditeľnú zastávku u jazera Bohinj. Opäť tu bolo prekrásne číre a čisté jazero, len obklopené mohutnými kopcami. Popravde, zatajil sa mi dych. Ešte nikdy predtým som nevidela taký prenádherný kontrast, ktorý si matka príroda pre nás pripravila. Myslím, že ani viac k tomu netreba dodávať.

LJUBLJANA

Okolo obeda sme sa ubytovali v hlavnom meste Ľubľane, u staršej pani, ktorá prenajíma izbu s obrovskou terasou. Prezliekli sme sa a odcupitali do centra mesta. Aj keď ide o hlavné mesto, nie je veľmi veľké. Hlavnou dominantou mesta sú mosty, ktorých je v centre nespočet. Trojmostie, most Draka ale aj most lásky, nájdete len pár metrov od seba. Po zastávke na obed, kde sme ochutnali ďalší ich tradičný, slovinský koláčik - Prekmursku gibanicu (výzorom pripomínajúca lasagne, ale zložením babkine štrúdle - makovú, orechovú, jablkovú a tvarohovú) sme si posilnení to namierili na Ľubľanský hrad. O výhľad opäť nebola núdza. Okolo hradu sú záhrady, kde sa dá príjemne odpočinúť a pod stromami schovať pred slnkom. Hrad je vo vnútri moderný, no zachovali sa aj niektoré prvky histórie. Deň sme zakončili ešte večernou prechádzkou centrom, v ktorom sa konal festival hudby, čo atmosféru príjemného večera ešte znásobilo.

Týmto by som prvý diel o našej dovolenke v Slovinsku ukončila. O nedlho sa môžete tešiť aj na druhú časť, kde sa vydáme z mesta k moru :). Čo hovoríte na Slovinsko? Ktoré z týchto miest vás oslovilo najviac? Napíšte do komentára.